Båtflytting

Vi bruker helgen til flytting av båt fra Sand på Spjærøy/Hvaler til Basteviksholmene og Lysekils Marina.

Det er 10+ timers seilas, avhengig av vær og føre. Værmeldinga sier frisk bris fra sydvest fredag og lørdag.

Ruta (innaskjærs) fra Sand Marina til Basteviksholmene.

Sydvest er motvind og gir for dårlig vindvinkel for seiling (for oss turseilere) det meste av veien. Da gjelder det å velge rute med minst mulig motsjø.

Det blåste ganske jevnt 10-12 m/s. Fin vind om den bare hadde vært med oss. Det ble mest motor og litt hjelp fra seila der det var vinkel til det.

Første stopp ble fredag kveld kl 2300. Overnatting på bøye i Musö-Sältan. Bukt, godt beskyttet sjømessig, men ganske åpen for vind fra syd og vest.

Så videre sydover på lørdagen. Forholda var identiske. Motvind på den friske siden.

Gjennom Hamburgsund på svenska flaggans dag.

Straks etter Hamburgsund kommer vi til Heestrand og Ulön og bukta Dannemark. Vi kaprer en bøye. Her har vi selskap av tyske og nederlandske båter. Merkelig nok ingen andre svenske eller norske.

Her opplever vi tidenes invasjon av brennmanet. Kan ikke huske å ha sett maken.

Hele bukta var slik. Fysj – også her som det er så fint badevann.

Noen glimt fra Ulön.

Søndagen ble ganske lik seilingsmessig. Motvind, men litt mindre av den.

Og, vipps – så er vi tilbake på svenska bästkusten med Basteviksholmarna som base.

Trossö, Lindö, Havstensund

Helgetur til litt syd for Koster. Det blir favoritt i reprise. Vi har vært her mange ganger og kommer forhåpentligvis mange ganger tilbake også. Lindö, Kalvö og Trossö henger sammen og danner en ganske stor øy. På østsiden er det et beskyttet basseng perfekt for svaiankring, fortøying til SXK-bøye eller fortøying til svaberg.

Vi la ivei etter jobb fredag. Siste møte ble faktisk tatt i båten i havna. Fredagsmøte 16-17 burde vel egentlig være forbudt i AML?😀

Helt pyton forhold for seiling sydover var det også. Sønnavind som frisknet opp i 10-12 m/s på det værste. Trøsten ble at vi kunne høre direktesending av FFK-Start hvor, ja – alle vet jo det, FFK vant 2-1  Heia, heia FREDRIKSTAD 💪⚽️

Deretter gikk det egentlig bare oppover. En utrulig fin lørdag med morgenbad, kaffe og frokost i cockpit i solsteiken, dingetur til Havstensund med båtbutikkbesøk og is i vaffel på brygga.

Yumm

Så tok vi turen videre inn på Trossö, Kalvö, Lindö. 8 km til fots i sommervær blant strandnellik, gullvivor, smørblomst og hva de heter alle naturlige prydvekster på veien der.

Etter en hel dag på farta kommer vi tilbake til en blank bukt med sola på vei ned.

Det borger for en liten sundowner🍾

Det har kanskje vært litt kaldt i været hittil i år og en svale gjør ingen sommer osv, men nå er det håp ☀️💯

Pinsen på Syd-Koster

Det var varslet rekordvarme for Pinsen tidligere i uken, men hvor ble den av? Vi dro ut fra Spjærøy og Sand Marina litt utpå kvelden Pinseaften. Ganske frisk vestavind blåste oss over til Koster på kort tid. Havnene var godt fylt opp så vi valgte Kilesand på anker. Her er det dessuten bra le for vestavind.

Rökeriet / Syd-Koster

Det ble tur innom til Syd-Koster med dingen. Rökeriet bød på Aperols og senere på kvelden var det full middag fra vedovsfyrt grill  på Kläpphagen.

Selv om det ikke ble en sommerpinse var det sol og fint utevær. 12 grader i vannet gjorde at noen også våget seg uti.

Returen hadde fortsatt vestavind og fine seilforhold. Jo, dette ble en fin pinseseiling.

Kort seilas fredag

Og noen ganger er det helt OK. To steinkast unna hjemmehavn har vi Näverkärrskilen.

Magisk kveld på bøye i kilen 🤩

Her ligger vi. Tusen takk til Angelica i Aquila for premium foto 🤗

Er vannet mer brunt enn vanlig?

Vi har observert at vannet i sjøen har vært grumsete denne vinteren og våren. Informationcentralen för Vesterhavet skrev nylig om en oppblomstring av alger som følge av stormen Dave. Da jeg kommenterte på deres sider at grumsete vann var der før Dave også, kom dette svaret:

Ja, det har verkligen inte bara varit en enskild händelse av mycket växtplankton i Västerhavet i år. Vid årsskiftet hade vi vinterblomningar av kiselalgen Pseudo-nitzschia på flera ställen, sen kom vårblomningen igång redan i början av februari, ca 2 veckor tidigare än de senaste 3 åren. Nästan direkt efter det, i mars och en bit in i april, fick vi en stor blomning av det potentiellt fiskdödande växtplanktonen Pseudochattonella. Och nu är det dags för den okända grönalgen. Så ja, blomningarna har verkligen avlöst varandra hela året såhär långt 🌊☀️

Nå håper vi at det lugnar ned sig, at ingen skade har skjedd og at vi kan få tilbake 6 meter sikt.

Læsø, Sæby, Södra Usholmen og hjem igjen

Slik ble ruta.

En liten rundtur ble det.

Vi fikk et trivelig gjensyn med Læsø. Noen glimt herfra

På tur øst på øya.
Ikke så mange badegjester ennå
Golfbanen ved Østerby

Etter et par dager på Læsø dro vi videre til Sæby på Jylland. Været var fint med blå himmel og sol. Men det gjelder å finne le – vinden er kjølig.

Trygt fortøyd i Sæby Havn

Etter et par dager i Sæby satte vi kurs hjemover igjen. Det er et par ting som må fikses på båten og værutsiktene er ikke de beste.

Det ble et stopp og overnattingssted på bøye ved Södra Usholmen. Deretter tilbake til hjemmehavn på Basteviksholmarna.

Baugpropell har krangla litt i det siste. Den må fikses. Og så litt praktiske ting som feste og strøm til tablet i cockpit og ny lampe i lugar fremme må fikses.

Og så har vi stormen Dave som kommer inn på søndag. Vi avslutter båtpåsken nå. Resten blir på land 🐣😀

🐣Påsketur🐣

Det starter alltid med spørsmålet  hvor skal vi? Fra Lysekil er det mange muligheter for både korte og lange seilaser.

Nå hadde vi sirklet inn to ønsker. Enten rett vest til norske sørlandet med Grimstad som første stopp. Alternativt rett syd (nesten) mot typ Læsø. Til Grimstad er det ≈90 nm i åpent farvann tvers over Skagerak, til Læsø er det ≈60 nm, litt i Skagerak og mest i Kattegat.

Siste ord får værmeldingen. Det blåste friskt (15-17 m/s) fra syd natten til lørdag. Den vinden skulle avta og dreie til vest på morgenen.

Vestavind inviterer ikke til å gå vestover. Det ble sydlig kurs og Østerby på Læsø ble satt som mål.

Værmelding stemte bra. Vi fikk brukbart driv sørover.

Sjøen var også overraskende snill tross nattens friske vinder.
Svenskekysten forsvinner idet vi passerer Måseskär og Käringön.

Vinden skulle utover ettermiddagen dreie mot syd og avta. For oss utpregede turseilere betyr det motorgang. Da er det bare å håpe at vinden avtar mest mulig.

Skal det først være motvind så er dette greit. Vi hadde en periode midt ute i Kattegat hvor det var nærmest vindstille.

Vi kasta loss fra Bastevik kl 0800 og ankom Østerby rett rundt 1800. Ikke spesielt raskt men behagelig og ingen overraskelser.

Ved ankomst Østerby belønnes vi med en solnedgang i havet.

Østerby har øyas beste beliggenhet for å se sola slukne i havet.
Havna i Østerby har fått nye flytebrygger siden vi var her sist.

Hva som skjer videre er ikke helt klart. Vi vil ta dagene litt som dem kommer. Litt sykling rundt på Læsø blir det og så får været alltid være med å bestemme når og hvor for neste destinasjon.

Nyt påsken til lands og til vanns

Bohus-Malmön med innlagt treningspass

Det er ikke allverdens vær å skryte av. Ganske skyet og litt tåke innimellom. En sydvestlig vind på den litt friske siden.

Vi setter kurs nordover. Kurs på Bohus-Malmön.

Det gikk ganske bra på bare forseil idag. Litt bygete vind i området 7-11 m/s.

Som vanlig, på denne tiden, så er plass i gjestehavnene et mindre problem. Vi la oss lengst inn for å få mest le.

Vandringsmulighetene på øya er mange. Vi valgte en blanding av kyststi og inne-på-øya sti.

Og denne gang med innlagt treningspass på natur-gymmen ved Pärlane stranden 💪

Med kroppsvekt som treningsvekt.

Sånn, da var det gjort.

Hadde sola stukket gjennom idag så hadde dette vært opp mot perfekt.

Helgen på Käringön

Forrige helg måtte vi gå slalåm ut mellom isflak i kilen. Denne helgen var all is borte fra kilen. Det betyr at vi kan gå inn til marinan for å fylle vann. Det var akutt behov for vann ombord.

Fiskebäckskil er endelig helt fri for is.
Parkert foran Brygghuset for etterlengtet fylling av vanntanker.

Med fulle vanntanker var planen for dagen å gå sørover mot Käringön.

Seilingsmessig ikke helt optimalt – vinden rett i nesa hele veien. Og turseilere som vi er, så falt valget på Yanmar fremfor å krysse. Men den sydlige vinden skal holde seg og kanskje øke noe søndag. Da får vi ny mulighet.

Båtnabo Iti Manawa lot seg ikke skremme av litt motvind. Bra driv i kryssen sørover fra Fbkil 💪

Käringön bød på fin tur i gråvær og ettermiddagsbobler i Grace of Sweden ⛵️🤗 Etter mange uker innfryst i is er stemningen god🎉🍾 Takk Ea & Lelle 🤗

Godt parkert innerst i gjestehavna på Käringön.
Hvalkjeve som portal – fullt mulig 😀
Ikke den beste sikten sørover idag. Måseskär kunne så vidt skimtes i disen som etterhvert ble tett tåke.

Tåka skal holde seg så seilas hjem kan bli bra trening i bruk av radar 👍

Vårdag i skärgården

Sola begynner vise sin kraft. Vi har tilbrakt dagen på Hermanö.

Her har noen bygget terrasse i treet over huset. Genialt…

Der ligger vi.
4 gjestende båter her idag. Og det er flere som forteller om sesongpremiere. Sent men isen har forsinket flere enn oss.

Og når kvelden kryper på inviterer Hamnkrogen til middag med kolje, bacon, grønnsaker og «lokal» vin. Deretter musikk-quiz.

Kolja var utmerket💥💯 Quizen var vanskelig. Det var 19 spm hvor vi endte opp med 5 rette. Ikke så mye å skrive hjem om, men tro det eller ei – det holdt til 2. plass. Og det var over 20 deltakere 🙃

En bra dag på Hermanö 😊